PENGENALAN
Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil inisiatif menambahbaik sistem
rangkaian komputer kepada 10,000 buah sekolah melalui projek 1BestariNet
mulai tahun 2012. Fokus utama
1BestariNet adalah memberikan penyelesaian “End To End”, akses internet yang
stabil kepada semua sekolah, rangkaian WAN dan LAN serta persekitaran
pembelajaran maya (Virtual Learning
Environment,VLE).
1BestariNet
merupakan penyelesaian bersepadu yang membenarkan fungsi pembelajaran dan
pengajaran, kolaborasi dan sistem pengurusan dilakukan melalui persekitaran
pembelajaran maya. Pembelajaran maya sering dikaitkan dengan konsep seperti
e-pembelajaran, pembelajaran dalam talian, pembelajaran jarak jauh dan pembelajaran berasaskan laman web.
Pembelajaran
maya merupakan satu trend pembelajaran abad ke 21 yang menekankan penggunaan
internet untuk menguruskan pembelajaran, membekalkan mekanisma penghantaran
maklumat, pemantauan prestasi pelajar dan capaian kepada sumber PdP yang
segera. Selaras dengan perkembangan itu, KPM telah memutuskan supaya Frog
dilaksanakan di semua sekolah.
OBJEKTIF
1. Memahami konsep dan perkembangan pembelajaran
maya.
2. Memahami gambaran (overview) dan fungsi pembelajaran maya.
3. Menguasai kemahiran asas penggunaan teknologi
pembelajaran maya.
4. Memahami pengurusan pelaksanaan pembelajaran
maya.
5. Merancang pelan
pelaksanaan pembelajaran maya di sekolah.
KANDUNGAN PROGRAM
1. Konsep dan perkembangan pembelajaran maya.
KANDUNGAN PROGRAM
1. Konsep dan perkembangan pembelajaran maya.
2. Gambaran
(overview) dan fungsi teknologi
pembelajaran maya.
3. Kemahiran
asas penggunaan teknologi pembelajaran maya.
4. Pengurusan
pelaksanaan pembelajaran maya.
KUMPULAN SASARAN
1. Pengetua
KUMPULAN SASARAN
1. Pengetua
2. Guru Besar
PENSIJILAN
Sijil Kehadiran
PENSIJILAN
Sijil Kehadiran
No comments:
Post a Comment