PENGENALAN
Matlamat pembangunan ICT Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) adalah untuk memperluaskan akses dan ekuiti kepada
kemudahan ICT, menekankan pengintegrasian ICT dalam pdp, meningkatkan
penggunaan ICT dalam pengurusan pendidikan dan meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran ICT dalam kalangan pelajar, tenaga pengajar dan personel KPM. Lanjutan daripada itu prasarana ICT akan menjadi sumber fizikal yang
penting kepada proses kerja harian pada semua peringkat pengurusan.
Keberkesanan dan keefisienan pengurusan juga akan banyak dipengaruhi oleh
prestasi prasarana ICT. Sehubungan itu pengurusan perkhidmatan ICT akan menjadi
kritikal kepada semua organisasi pendidikan.
Pengurusan perkhidmatan ICT
merupakan asas kepada pengurusan keseluruhan prasarana ICT sesuatu organisasi.
Pengetahuan teknikal dan kemahiran yang sesuai perlu diperoleh oleh pengurus
pendidikan bagi meningkatkan kecekapan membuat keputusan berkaitan perancangan
dan proses organisasi yang melibatkan penggunaan sumber ICT. Oleh itu, kursus
ini akan dapat memberi pendedahan tentang perkara-perkara kritikal yang
berkaitan pengurusan perkhidmatan ICT.
OBJEKTIF
1. Memahami konsep pengurusan perkhidmatan ICT
organisasi.
2. Memahami asas sistem pengkomputeran.
3. Merancang pengurusan perkhidmatan ICT organisasi.
4. Memahami aspek keselamatan ICT organisasi.
5. Berkeupayaan membuat keputusan berkaitan ICT.
KANDUNGAN KURSUS
1. Asas sistem pengkomputeran.
2. Keselamatan ICT organisasi.
3. Pengurusan
perkhidmatan ICT organisasi.
4. Lawatan penandaarasan.
KUMPULAN SASARAN
1. Pengetua
2. Guru Besar
PENSIJILAN
Sijil Kehadiran
PENSIJILAN
Sijil Kehadiran
No comments:
Post a Comment