PENGENALAN
OBJEKTIF
1. Memahami konsep pemimpin instruksional.
2. Mengenal pasti skop dan fungsi pemimpin instruksional.
5. Merangka pelan penggunaan ICT organisasi.
KANDUNGAN KURSUS
1. Konsep kepimpinan instruksional dalam konteks pendidikandi Malaysia
2. ICT sebagai pengupaya dalam kepimpinan instruksional.
3. Pelan penggunaan ICT organisasi.
KUMPULAN SASARAN
Matlamat
pembangunan ICT Kementerian Pelajaran
Malaysia(KPM) adalah untuk memperluaskan akses dan ekuiti kepada kemudahan ICT,
menekankan pengintegrasian ICT dalam P&P, meningkatkan penggunaan ICT dalam
pengurusan pendidikan dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di
kalangan pelajar, tenaga pengajar dan personel KPM. Prasarana ICT akan menjadi
sumber fizikal yang penting kepada proses kerja harian pada semua peringkat
pengurusan. Keberkesanan dan kecekapan pengurusan juga akan banyak dipengaruhi
oleh tahap penggunaan prasarana ICT.
Konsep
pengurusan pendidikan sebagai pemimpin instruksional kepada subordinat di
organisasi pendidikan telah lama diperkatakan. Ia merupakan cabaran kepada
kaedah pengurusan dalam organisasi pendidikan bagi mencapai matlamat
secekapnya. Program ICT untuk Pemimpin Instruksional akan menyediakan pengurus
pendidikan dengan pengetahuan dan kemahiran ICT dalam skop yang boleh membantu
mereka merancang, melaksana, memantau dan menilai pencapaian matlamat
organisasi.
OBJEKTIF
1. Memahami konsep pemimpin instruksional.
2. Mengenal pasti skop dan fungsi pemimpin instruksional.
3. Berkebolehan menggunakan ICT
sebagai pengupaya ke arah pengurusan
instruksional
yang efisien.
4. Meningkatkan
keberkesanan kepimpinan instruksional dengan ICT.5. Merangka pelan penggunaan ICT organisasi.
KANDUNGAN KURSUS
1. Konsep kepimpinan instruksional dalam konteks pendidikandi Malaysia
2. ICT sebagai pengupaya dalam kepimpinan instruksional.
3. Pelan penggunaan ICT organisasi.
KUMPULAN SASARAN
1. Pengetua
2. Guru Besar
PENSIJILAN
Sijil Kehadiran
PENSIJILAN
Sijil Kehadiran
No comments:
Post a Comment