ICT untuk Pemimpin Instruksional

PENGENALAN

Matlamat pembangunan ICT  Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) adalah untuk memperluaskan akses dan ekuiti kepada kemudahan ICT, menekankan pengintegrasian ICT dalam P&P, meningkatkan penggunaan ICT dalam pengurusan pendidikan dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan pelajar, tenaga pengajar dan personel KPM. Prasarana ICT akan menjadi sumber fizikal yang penting kepada proses kerja harian pada semua peringkat pengurusan. Keberkesanan dan kecekapan pengurusan juga akan banyak dipengaruhi oleh tahap penggunaan prasarana ICT.

Konsep pengurusan pendidikan sebagai pemimpin instruksional kepada subordinat di organisasi pendidikan telah lama diperkatakan. Ia merupakan cabaran kepada kaedah pengurusan dalam organisasi pendidikan bagi mencapai matlamat secekapnya. Program ICT untuk Pemimpin Instruksional akan menyediakan pengurus pendidikan dengan pengetahuan dan kemahiran ICT dalam skop yang boleh membantu mereka merancang, melaksana, memantau dan menilai pencapaian matlamat organisasi.



OBJEKTIF
1.  Memahami konsep pemimpin instruksional. 
2.  Mengenal pasti skop dan fungsi pemimpin instruksional. 
3.  Berkebolehan menggunakan ICT sebagai pengupaya ke arah pengurusan  instruksional
     yang efisien. 
4.  Meningkatkan keberkesanan kepimpinan instruksional dengan ICT.
5.  Merangka pelan penggunaan ICT organisasi.



KANDUNGAN KURSUS
1.  Konsep kepimpinan instruksional dalam konteks pendidikandi Malaysia  
2.  ICT sebagai pengupaya dalam kepimpinan instruksional. 
3.  Pelan penggunaan ICT organisasi.
 
KUMPULAN SASARAN 
1.  Pengetua 
2.  Guru Besar 

PENSIJILAN 
Sijil Kehadiran

No comments:

Post a Comment


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Surely silence can sometimes be the most eloquent reply.