GTP: Warga pendidik perlu bersedia hadapi cabaran

EMPAT nilai asas perlu dipupuk dalam kalangan warga pendidik bagi menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP), sebagai persediaan berhadapan senario pendidikan yang semakin mencabar.

Rektor Institut Perguruan Guru (IPG) Kampus Bahasa Antarabangsa, Datuk Dr Haili Dolhan, berkata proses tranformasi penting bagi memastikan tema sambutan Hari Guru tahun ini, ‘Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara’ terlaksana.

Empat teras itu kata beliau, membabitkan proses pembudayaan inovasi dan kreativiti dalam kalangan warga pendidik. Seterusnya, sebagai warga pendidik mereka perlu cepat dan rasional dalam membuat keputusan.
"Perkara ketiga perlu diberi perhatian ialah setiap langkah atau tindakan perlu mempunyai nilai serta berfungsi sejajar kos dibelanjakan"

"Ini perkara penting dan selalunya merunsingkan kita di peringkat kementerian. Sebagai contoh, kita membelanjakan peruntukan yang besar menyediakan alat bantuan mengajar di sekolah, namun agak mengecewakan apabila mendapati berlaku kerosakan kerana tidak digunakan" katanya. [Baca seterusnya...]

Oleh Nik Sukry Ramli
Berita harian Online 2011/07/12


No comments:

Post a Comment


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Surely silence can sometimes be the most eloquent reply.