Sumber Terbuka

1.     Produktiviti pejabat

OpenOffice

OpenOffice.org ialah sebuah set perisian produktiviti pejabat seperti Microsoft Office. Ia merupakan perisian sumber terbuka yang ditaja oleh Sun Microsystems. OpenOffice.org boleh digunakan dalam pelbagai sistem pengendalian seperti Windows, Linux, Solaris, Mac OS dan FreeBSD. Ia boleh membuka, menyunting dan menyimpan format dokumen Microsoft Office dengan baik terutamanya versi yang terbaru.

OpenOffice.org mempunyai antara muka yang seragam walaupun berada di dalam sistem pengendalian yang berbeza. Semua fungsi-fungsi yang dibina adalah untuk memudahkan pengguna membawa atau membuat kerja di mana-mana komputer walaupun mempunyai sistem pengendalian yang berlainan.

Ia juga boleh menghasilkan format PDF tanpa memerlukan perisian tambahan seperti Adobe Acrobat.

OpenOffice.org terdiri daripada beberapa perisian penggunaan seperti:

1.Writer - pemproses perkataan

2.Calc - perisian helaian kerja

3.Impress - perisian persembahan grafik

4.Draw - perisian lukisan vektor

5.Math - perisian editor matematik berdasarkan MathML

6.Base - perisian pangakalan data seperti MS Access (versi 2 sahaja)

2. Penyunting grafik

GIMP

GIMP (The GNU Image Manipulation Program) ialah sebuah perisian penyunting grafik raster yang digunakan untuk memproses grafik digital dan foto. Kegunaan biasa merangkumi untuk mewujudkan grafik dan logo, gambar resizing dan mengeluarkan hasil, mengubah warna, megabungkan lukisan-lukisan pelbagai, melepaskan imej tidak dikehendaki ciri-ciri, dan penukaran antara imej lain format. gimp boleh juga diguna pakai membentuk asas format lukisan-lukisan hidup dalam Format GIF. Ia sering digunakan sebagai perisian bebas photoshop penggantian untuk adobe, paling banyak industri editor bitmap telah digunakan dalam tulisan huruf demi huruf dan grafik; walau bagaimanapun, ia bukanlah dibentuk untuk menjadi klon Photoshop. Maskot projek ini diberi nama wilber.


Nvu

Nvu (pronounced "N-view") is a WYSIWYG HTML editor, based on the Composer component of Mozilla Application Suite and Gecko 1.7. Ia adalah sebuah HTML editor WYSIWYG, yang didasarkan pada Composer, komponen Mozilla Application Suite dan Gecko 1.7. NVU adalah editor WYSIWYG untuk Linux dan Microsoft Windows, menjadi sumber terbuka yang mempunyai kemampuan perisian seperti Microsoft Expression Web dan Adobe Dreamweaver (walaupun masih kekurangan fitur).  NVU dirancang supaya mudah bagi pengguna baru menggunakannya dan yang tidak perlu pengetahuan HTML atau CSS.

NVU merupakan perisian membuat website atau web editor. NVU boleh membuat website dan terus upload ke webserver. Perisian ini amat sesuai digunakan bersama perisian GIMP terutama untuk membuat Website.


Tux Paint

Perisian terbuka Tux Paint merupakan perisian melukis untuk kanak-kanak.Perisian ini mudah digunakan dan sangat menarik. Terdapat pelbagai pilihan untuk melukis dan boleh memupuk kreativiti kanak-kanak. Hasil lukisan boleh disimpan dan diperolehi semula apabila dikehendaki.

3.  Internet

Firefox


Mozilla Firefox ialah sebuah pelayar web sumber terbuka yang diturunkan dari Mozilla Application Suite dan diuruskan oleh Mozilla Corporation. Firefox menjadikannya pelayar web kedua terlaris dari segi penggunaan seluruh dunia, mengekori Internet Explorer.
Firefox memasukkan pelayan bertab, satu pemeriksa ejaan, carian progresif, penanda buku langsung, satu pengurus muat turun, dan satu sistem carian yang memasukkan Google. Fungsi-fungsi boleh ditambah menerusi lebih daripada 2,000 add-ons yang dicipta oleh pemaju ketiga;

Mozilla Firefox merupakan pelayar platform bersilang yang memberi sokongan kepada berbagai-bagai versi Microsoft Windows, Mac OS X dan Linux.
Firefox boleh berfungsi di atas platform Microsoft Windows, Mac OS X dan Linux.


Open Source
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source

No comments:

Post a Comment


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Surely silence can sometimes be the most eloquent reply.