SABTU, 8 OGOS 2015
Oleh Dr Maslawati Mohamad
KEPERLUAN membaca
terutama dalam kalangan pelajar mengalami peralihan daripada keperluan membaca
bahan bercetak kepada membaca bahan yang diperoleh melalui internet. Walaupun
ia nampak mudah, namun dalam kalangan pelajar terutama yang berada di institusi
pengajian tinggi, sumber ini turut mempunyai permasalahannya. Untuk itu,
beberapa strategi perlu dalam mengatasi permasalahan ini dalam meningkatkan
tahap pemahaman mereka terhadap bahan ilmiah yang diperoleh melalui internet,
seterusnya membantu pelajar dalam usaha menyiapkan tugasan, menjawab soalan
kuiz dan ketika membuat persiapan menghadapi peperiksaan. Oleh kerana kebanyakan bahan bacaan ilmiah
di internet adalah dalam bahasa Inggeris, ramai pelajar menghadapi masalah memahami
apa yang dibaca sepenuhnya disebabkan kurangnya penguasaan kosa kata serta
terminologi dalam disiplin akademik bagi bahasa Inggeris.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/73210
No comments:
Post a Comment